Poligonul pentru categoria A … putin altfel prezentat …

on

La rugamintea unui cititor al blogului meu o sa scriu despre scoala pentru categoria A, despre poligon si cateva intamplari si patanii din timpul de pregatire.

Pentru prima data m-am urcat pe o motocicleta la scoala de soferi pentru categoria A condusa de domnul Cristian Bratovici. Il gasiti in Bucuresti in Sema Parc. Cum am dat de el?, simplu citind diverse recomadari pe internet.

Pana sa ajung la scoala nu ma urcasem niciodata pe o motocicleta, nici macar ca si pasager, si nici cu scuterul nu mersesem niciodata.

Despre scola facuta cu domnul Bratovici nu pot sa spun multe lucruri bune. Din recomandari am inteles ca se face mai bine acolo, ca inveti mult mai multe etc, etc… Sincer nu mi s-a parut deloc asa. In primul rand te pune sa faci o gramada de trasee total diferite de cel de examen … lucru care nu ar fi rau, dar nu iti zice ce sa imbunatatesti ci dor ca ai gresit. Are un stil distructiv zic eu, prin care iti arata doar greselile tale, insista pe ele si iti zice ca aia nu ai facut bine aialalta la fel etc…  Nu te incurajeaza. De la el am ramas cu impresia ca e bine sa franezi pe spate in curbe ( si cei care conduc motoare stiu cat de periculos este asta), despre frana de motor nu mi-a zis nimic, despre schimbarea vitezelor nici atat, despre pozitia pe motocicleta doar vag a pomenit si multe altele cu care nu prea are rost sa va plictisesc aici.

Cel mai mult m-a deranjat ca era mai tot timpul ocupat, si mi-a facut o data programare la ora de condus abia peste 3 saptamani. Aproape 3 saptamani am stat degeaba si am uitat si ce invatasem. Sincer mi se pare ca acorda mult mai multa importanta fetelor si pilelor dumnealui, iar in rest isi bate joc si lungeste perioada de scolarizare parca pana la infinit. (sunt oamnei la el la scoala care n-au terminat in primul an si s-au lungit si pe al doilea)

Pretul este dublu fata de o scoala scumpa adica 120 lei. Inca nu am terminat orele acolo si poate totusi o sa imi schimb parerea pana la sfarsit dar … deocamdata m-a dezamagit total.

Apoi vazand ca nu avansez deloc am decis sa fac scoala in Suceava, oricum tot in orasul natal trebuia sa dau si examenul.

Am mers la o cunostinta (de la care intamplarea a facut sa imi cumpar si motocicleta) si am inceput sa fac ore cu domnul Marcel Avasilca.

Numai de bine despre acesta. La inceput am facut doar poligon, simplu, slalom, opturi si linie dreapta. Am si cazut o data pe ploaie dar despre asta am mai povestit.

Patronul scolii, prieten de familie m-a dus intr-o zi 4 ore prin afara orasului, pe 3 motociclete diferite: 10 minute pe o Kawasaki de 50, apoi 10 minute pe o Yamaha de 250 si apoi restul timpului pe motocicleta mea. In tot acest timp el era pe alta motocicleta si imi zicea ce sa fac si cum sa fac. Sincer, pregatire mai buna nici ca se poate, pentru trafic si drum lung.

In poligon eram cam mirat cand domnul Marcel, incerca sa se ridice pe o roata cu alta motocicleta, tot de 150, incerca burn out, si alte prostioare pe cand eu ma chinuiam cu poligonul. Dar cu toate acestea m-a invatat cateva lucruri foarte importante. In primul rand mi-a corectat de multe ori pozitia pe moto (cei din B imi ziceau doar ca nu merg bine si ca nu dau impresia de siguranta dar in SV s-au si ocupat sa imi corecteze pozitia astfel incat sa merg cat mai bine) M-a invatat frana de motor, frana de urgenta, si mi-a dat multe sfaturi utile. Manevra de evitare pentru inceput nu imi iesea deloc si … ma opream mult dupa jalonul pentru oprire, opream motorul des etc, etc …

Pana la urma ultima ora imi ieseau toate ca la carte, si ma opream la jumatatea distantei dintre jaloanele evitate si cel pentru oprire la evitare.

M-a ajutat mult pentru ca m-a pus sa fac poligonul doar cu mana stanga pe ghidon. A fost foarte util, am capatat incredere, mi-am corectat mult pozitia si am vazut cat de simplu e. Probabil asta a fost cel mai bun lucru care l-a facut pentru mine. Desi am protestat la inceput, mersul doar cu o mana mi-a facut numai bine.

M-a dus putin si pe strazi necirculate, si asta m-a facut sa imi placa mersul cu motocicleta, pentru prima data.

E putin ciudat intradevar sa te chinui in poligon si instructorul sa incerce sa se ridice pe o roata, sa te puna sa faci poligonul cu altcineva in acelasi timp, unul dupa altul si sa te duca pe strada (chiar daca necirculata). Dar toate acestea m-au ajutat enorm. M-am invatat cu zgomot de motor si pe langa mine, nu numai cel propriu, m-a invatat sa ma pazesc de ceilalti motociclisti din trafic si sa nu ma sperii cand se apropie prea mult, m-a invatat sa respect incepatorii si sa ii observ din comportament si mutle alte lucruri.

Despre examen, ce pot sa spun, foarte simplu si la sala si in poligon. Cred ca am facut un 8 in plus dar nu s-a suparat nimeni. Politistul, motociclist si el, a fost de treaba si a ras cu noi la glumele noastre si inainte si dupa examen.

Intradevar, cum zicea si un cititor al blogului acesta mersul pe motoare nu este pentru oricine. Majoritatea oamenilor nu vor sa isi asume riscul, dar stau eu si ma intreb … oare riscul fumatului, care sincer mi se pare mai mare, oare nu l-au acceptat multi de f mult timp. Si eu sunt fumator si sunt constient ca nu prea exista fumatori care traiesc sanatosi pana la adanci batraneti.

Da, mersul pe motor e foarte frumos. Iti da sentimentul unei libertati depline si te face sa uiti de toate celelalte probleme de zi cu zi, care de obicei te macina in orice moment. Pe motor esti doar tu si motocicleta, plus drumul. Nimic mai mult si nimic altceva nu te mai intereseaza.  Singurul lucru care il pazesti e sa ajungi intreg acasa ca a doua zi sa te poti bucura din nou.

4 Comments Add yours

  1. Laura says:

    Salut,

    Mi-a plăcut articolul. Eu abia am avut ieri primele ore pe motor. Nu am crezut la începutul cursului că voi trece vreodată printre jaloane, dar până la urmă, am reuşit. Am câteva întrebări, dacă îmi permiţi:
    – este adevărat că trebuie costum la examen sau te lasă în bluejeans dacă ai apărători şi geacă aşa cum trebuie?
    – poligonul oficial, din lege, nu zice nimic de partea cu evitarea obstacolului…am văzut că se face, dar nu zice la lege dom’le

    Asfalt uscat!

    Like

    1. cuciu says:

      Buna,

      – Pentru examen iti trebuie protectii omologate. Poti sa fi in jeansi si tricou, daca ai casca, cotiere, genunchere si protectii pentru umeri si spate. Poti avea armura de vara, casca si genunchere sau geaca cu protectii, casca si genunchere.

      – Evitarea e foarte importanta pentru ca te invata franarea de urgenta. Ai sa vezi ca o motocicleta e mult mai greu de oprit decat o masina si pe ultima parte din manevra de evitare asta inveti: sa o opresti in caz de urgenta. Eu la inceput nu prea reuseam sa o opresc motocicleta de scoala pana la jalonul destinat opririi dar dupa mai multe incercari o opream la jumatate din distanta necesara. Trecerea de la motocicleta de scoala la cea de strada mi-a dat iar batai de cap in ce priveste franarea de urgenta. Am si cazut in prima zi de permis cand niste copii mi-au sarit in fata pe trecerea de pietoni, dar nu aveam viteza mare si multumesc lui Dumnezeu ca nu am patiti nimic.

      Multa bafta cu scoala de soferi pt categoria A si daca mai ai intrebari nu ezita sa mi le pui.
      Asfalt uscat si tie.

      Like

  2. M says:

    salut,

    in suceava cat te-a costat scoala si pe ce poligon ai facut?
    fac si eu scoala in suceava dar astia nu te invata nimic, nici ore in poligon “nu au timp” sa-ti faca si parca as vrea sa fac niste ore suplimentare cu cineva care-si da interesul, ca astia isi bat joc. cat te-a costat in sv scoala?

    Like

  3. claudiu says:

    salut,imi place ce ai scris despre experienta ta in ceea ce priveste scoala .Am si eu necazuri din pacate.Fac conducere pe o motocicleta a carei acceleratie e foarte fina si din aceasta cauza mi e frica sa tin mana dreapta pe ghidon.Acest lucru ma paralizeaza pur si simplu si nu pot sa merg mai departe.I am spus instructorului dealtfel a a vazut si el dar spune ca nu i nimic ce daca se accelereaza motoc ca doar e de ajuns sa apropii ambreiajul. Ori eu in momentul in care aud ca se tureaza motorul din instinct imi iau mainele de pe ghidon .Asa am si cazut.NU stiu ce solutie as avea .de fapt ma gandeam ca sa renunt….DAr imi place atat de mult si chiar nu mai stiu ce sa fac.

    Like

Leave a comment